Tuesday, August 31, 2010

merdeka, sejarah?..

Posted by Fauziah Abdullah (poja) at 12:28 AM 1 comments

Esok genap 53 tahun Malaysia merdeka. Selamat menyambut hari kemerdekaan Malaysia and frankly speaking, I’m proud to be Malaysian. Keamanan yang dikecapi sehingga hari ini masih dirasi. Cuma ada serba sedikit masalah. Maklumlah setiap negara ada masalah masing2. Baik dari segi pemimpinya dan juga rakyat. Sejarah mengajar kita tentang peritnya zaman penjajahan dahulu. Perit nenek moyang kita berperang dan berlawan demi mempertahankan negara kita dari British, Belanda, Spain, Jepun and Bintang 3. Zaman kejatuhan merupakan zaman yang amat pedih, dimana rakyat dipecahkan mengikut kaum dan ditindas. Ada yang dibunuh dengan sia-sia.


Aku berharap zaman itu tidak kembali. Aku berharap agar kita dapat belajar dari sejarah. Sekolah2 dah banyak tekankan tentang sejarah kita, tapi sedih bila kebanyakan pelajar hanya datang ke sekolah untuk bergembira. I was a school student, i played a lot, i met friends and at same time i study. I wasn’t a good student, not smart. But i love class. I love English and history class. Pelajar hari ni tak pernah try untuk tau mana asal usul Malaysia, asal usul Melayu dan tidak heran pun untuk mengetahuinya. Sedih kerana merekalah yang bakal memimpin negara. Aku akui, aku pun macam student2 lain. Asik nak main and lepak. Bila dah besar ni baru nak menyesal. Bagi aku, tak terlewat untuk berubah dan belajar lagi.

Pernah ke kita kisah dimana asal kita? Siapa yang pernah menjajah kita? Kenapa kita dijajah? Apa yang Tengku Abdul Rahman lakukan demi mendapatkan kemerdekaan kita? Dan apa yang menyatukan rakyat Malaysia?.

Betul kata Tun Dr. Mahathir, melayu mudah lupa. Pemikiran kita dah dijajah dengan hiburan dan kemewahan hidup hingga kita lupa terhadap kewajipan kita pada agama, bangsa dan negara. Sedih bila aku tanya tentang perdana menteri Malaysia yang pertama, ada juga yang tak kenal. Perlukah kita mengulangi kembali zaman kejatuhan Malaysia. Sedih juga, bila pemimpin2 sendiri lupa asal usul mereka dan berpecah sesama sendiri. Bagi mereka “ko wat kerja ko, aku wat kerja aku”. Di mana pemimpin yang sepatutnya memimpin kita tapi mereka pula yang bergaduh sesama sendiri. Masing2 hanya kejarkan glamour dan harta. Bila tiba pilihan raya barulah sibuk nak turun padang.


Bagi aku pemimpin memainkan peranan penting dalam setiap negara. Bayangkan pada zaman Rasullah, baginda berjaya menyatukan kaum Muhajirin dan ansar, kaum beragama Islam dan bukan Islam. Baginda yang hanya bermula dengan keluarga dan sahabat baginda dan akhirnya berjaya membuka kota Madinah. Dimana peranan pemimpin pada hari ini. Bagi mereka di dunia moden peranan kena berubah. Takut nanti rakyat tak suka. Pandai2 la mainkan peranan. Aku harap kita dapat belajar dari sejarah. Buka harta yang dikejar tapi kehidupan yang beragama dan tamadun. Jadikan kesilapan lama sebagai pengajaran.


NOTE: sejarah bukan untuk dikenang tapi untuk dipelajari. Happy Independence Day Malaysia. ~I LOVE MALAYSIA

Thursday, August 26, 2010

countdown work~

Posted by Fauziah Abdullah (poja) at 1:36 AM 0 comments
sketsa midterm:

Costing = DONE
Consumer Buyer and Behavior = DONE
Psychology = DONE
Islamic Study = JUST DONE TODAY
Economy = 3rd August 2010
Organisational Behavior = 22nd September 2010

Dah boring asik countdown midterm je..
Assigment tertangguh lagi..
Nak balik raye,nak balik raye..cepat2 la raye..

Wednesday, August 25, 2010

Sewius aku dah giler..

Posted by Fauziah Abdullah (poja) at 3:00 PM 0 comments
Malam ni ade midterm.
tapi aku tak study lagi.
bile dikira lagi 5 jam 51 minit g tinggal.
adoiz!!
aku pon tak tau kenape aku malas sangat ni?!!
mood asik nak tido and rase macam nak moody je today.
tak best la. ape nak jawab malam ni??
sempat ke nak cover g ni??
huhu...
tensi tahap gaban.
nak balik??'
bile tengok keje yg berlambak giler, aku jadi makin malas.
ade ubat tak nak bg rajin??
tampar ke blasah ke..ok gak!!
hehe...
wake me up before this holiday.
tak nak bawa balik keje bila cuti.
t cuti xde fun.
dalam pale otak ni asik ingat nak buke ape je..
adekah bila perut lapar penyebab aku tak bersemangat ni??
it can be..hehe
salahkan perut yang ngade2 ni..
sory yer perot..
huhu..
saya sayang same perut saye.
tapi sayang juge pade study saye..
mane satu nak pilih ni??
perut ke study??
haha..
mengong dah ape aku ni??!


~ustaz jgn bg soalan susah2 sangat k..saye nak try cover dlm mase 4 jam ni..


psychology~

Posted by Fauziah Abdullah (poja) at 12:04 AM 3 comments
Lesson from Psychology class:


I really in deep love with this subject even thought it's a tough subject. Killers man!! But, I love this class for most. Excited and giler not sleepy pon bila dalam class. Miss tq for your lesson. Yesterday, i've been thought more about human and mental intelligent. Those prediction from internet about intelligent are not necessarily true sometimes. I tell you what, go read about psychology. It is the best beb!!.


Human intelligent shows people characteristics and this study has been proven from most of psychologist. Our way of thinking shows us how old is our age. or the right way to say is, how matured you are. As I told you, you are what you think. hehehe~


Actually, there is a lot of think that I want to talk about psychology. if you want to know more, go study la..kui3~


Last add:
Undilah Calon no.22 and 23
Fauziah and Balqis Athirah.
Go UNITANIAN.


Sunday, August 22, 2010

Bubur Lambuk UNITEN~

Posted by Fauziah Abdullah (poja) at 5:54 AM 0 comments
Semalam, student subject ISSB232 or Islamic Study 3, ade wat gotong royong masak bubur lambuk. Actually event ni wajib coz ustaz kata dapat 5% markah. So, tiap-tiap Ramadan, pelajar tahun ke-2 akan bergotong-royong masak bubur lambuk. Tahun ni turn batch aku pulak. Tujuan event ni ada pun sebab nak beribadah. Ustaz kata dapat pahala coz kitorang akan supply bubur lambuk ni kan orang Muadzam and student UNITEN. Memang seronok coz sedikit sebanyak hubungan kami dierat. Ramai yang jejak kasih dengan member2 lama.








Malam Jumaat tu pulak ada Qiamullai Perdana anjuran PPI and IBC. I joined both them. Seronok coz banyak yang aku belajar. Tapi sedih, after Qiamullai aku tertido. Aku tak bangun untuk bubur lambuk. Rugi giler and sedih sangat coz next time tak dapat rasa lagi nak masak macam ni.



Minggu ni and the next week most of my batch tengah buzy berkempen untuk Calon-calon MPP. Aku pulak buzy berkempen untuk Akmal Farhan a.k.a Os. Undi untuk number 4 ok.

Ni antara manifesto Os:
  • menginap secara kekal selama setahun di penginapan
  • menambah kapasiti keluasan rangkaian broadband
  • penambahan watercooler di setiap blok penginapan and akademik
  • pemasangan grill di aras bawah penginapan Ilmiah and Harmoni.

Vote for number 4. ~4 for all~

Undilah melayu kita..
 

Blissful Memory Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | Best Kindle Device