Friday, August 12, 2011

Hospital Gila or Bunuh Diri??

Posted by Fauziah Abdullah (poja) at 5:13 PM
Have you guys ever thought of killing yourself or hoping to became crazy? Well, the answer is up to you. We can decide to be whatever we want to be. But, killing yourself or choose to be a crazy person is not a suitable option. Its sounds like we are giving up of hope.

Actually aku terfikir nak tulis ni bcoz baru je beberapa jam yang lalu aku receive a phone message said that “aku nak berhenti balajar”. Ikutkan hati aku malas nak reply and just ignore her call. Tapi tu la niat hati tak pernah sama dengan otak aku ni. So terdetik dalam hati aku nak call dia lagipun last week dia bagitahu aku yang dia masuk wad selama 10 hari and semalam baru keluar.

On the phone:

I ask her: “salam awak, apa khabar?, dah keluar wad ke?”
Her answer: “sihat, baru semalam keluar wad. (suara dia agakla lemah)
Then I ask her “sakit ape? dah tau ke?”
She said; “tahla tak tau la sakit ape? Agaknya saya ni dah nak mati kot. Doctor kata tak de pape tapi saye rasa badan ni sakit2.”

It’s kinda annoyed actually bile die sendiri tak dapat nak pastikan sakit ape. Bile aku tanye which part die sakit, die kata kaki die kejang-kejang and urat-urat dia macam nak putus. Well as a person, aku memang totally malas nak layan dah. I think sakit kaki kejang is normal and if the doctor kata takde pape means its ok.

But, aku cakap kat die “if tak tahan sakit pergi la jumpa doctor pakar tok recognise sakit ape?”.And she said; “dah pergi, dah penat dah jumpa doctor last2 kata takde pape. Dah la mak abah saya kata saya kene buatan orang. Saya dah tak tahan dah, rasa nak bunuh diri je tak pon nak jadi gila lagi best.”

Well, when I heard that, I just can only smile and said this is stupid. Dulu die pernah message the same things. Katanya, nak bunuh diri. Die menangis kat phone like someone who is totally give up with life. Dia kata dia dah tak tahan orang asyik cakap dia pelik and gila.

Ok, aku kenal dia dari first year and dulu dia selalu datang rumah aku tok minta nasihat. She is a person yang terlalu low self-esteem and as a human being aku tolong dia tok naikkan semangat dia. But, on second year aku dah jadi buzy and takda masa nak jumpa dia hari-hari. Tapi surprisingly, aku perasan perubahan dia tok bercakap dengan orang dah ada. Dia sedikit-sedikit ubah diri dia and I’m proud of her actually. Tapi tu la, it’s only last for a short time.

Aku slowly became irritated with her and slowly jauhkan diri dari dia. For me, if aku dah tolong and dia tak nak tolong diri dia, buat ape aku terhegeh-hegeh tolong dia. Aku geram sebab she keeps on giving excuse and blaming others.

Tadi time phone call tu aku cakap kat dia, if awak pilih nak bunuh diri or jadi gila, itu adala pilihan awak and satu je, aku cakap kat die,”awak buat pilihan yang bodoh”.

Bagi aku instead of give up, lebih baik kita buktikan kat orang ape yang kita rasa. Aku cakap kat die “nak buat ape-ape jangan lupa Allah. Allah benci orang yang mengalah” and dia kata “poja cakap senang jela”. Aku cakap kat, “cakap memang senang, tapi kalo poja fikir masalah-masalah yang kita ada 10 tahun pon takkan selesai masalah tu. Better for us to act than cry and blaming your parents for our own mistake”.

She only said “tahla, saye dah malas nak pikir”. Last-last aku cakap kat dia, “poja dah cakap ape yang poja rasa awak patut buat. Pilihan kat tangan awak and sorry saya tak boleh nak cakap ape-ape lag”. Seriously aku geram dengan dia. Tak boleh ke die tenangkan diri and bersabar and berdoa pada Allah atas segalanya. She supposed to sabar and berusaha untuk keluar dari masalah bukan nye asyik kate “tak boleh, saya dah penat.”

Bagi aku tak kira macam mana masalah tu and tak kira la orang faham ke tak, life should goes on and we should live our life. Yes, different people different perception and thought but I still believe that we can change our thought if we think we can. But if we keep saying “I can’t” means you need to know why you can’t sebab Allah dah kata yang setiap ujian die bagi tu ada sebab nye dan kita harus berusaha dan sentiasa sabar.

Aku harap yang dia akan sedar and tak buat keputusan yang salah. Whatever it is, Salam Ramadan and renung-renungkan lah.

2 comments:

miszbalqis on August 12, 2011 at 9:13 PM said...

slm wbt. poja bam bam! anda telah di tag.. kekeke

Fauziah Abdullah (poja) on October 5, 2011 at 12:21 PM said...

haha..

 

Blissful Memory Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | Best Kindle Device